Tehnici de căutare a locurilor de muncă*

 

 

 

·        Scopul patronului e să facă bani. Convingeți-l că-l puteți ajuta și el va plăti pentru asta

 

·        Dacă sunteți in căutarea unui loc de muncă, propuneți-vă dați cel puțin 4-5 telefoane pe zi și vizitați cel puțin o firmă/companie pentru a-i întreba pe angajatori dacă nu au nevoie de o persoană cu calificarea dumneavoastră.

 

Într-o lună, făcând acest efort minim, veți contacta peste o sută de firme și vizita aproximativ alte 20-30. Este aproape cert că veți găsi de unul singur o slujbă pe placul dumneavoastră

 

Surse de adrese și numere de telefon: Internetul, Pagini galbene, Cartea de telefoane, pliante publicitare etc.

 

·        A găsi un loc de muncă este aproximativ la fel cu ce se petrece intr-un magazin: cam la 10 persoane care intră, una cumpără ceva; tot așa, și în cazul unui loc de muncă, la aproximativ 10 firme vizitate sau contactate prin telefon apare o șansă ori chiar se găsește un post liber  

 

·        A căuta și a găsi un loc de muncă este o abilitate în sine, cine reușește să o stăpânească bine, va găsi unul potrivit!

 

·        Această abilitate nouă este foarte necesară, deoarece “un sfert din joburile bune de astăzi nu existau acum un deceniu și tot atâtea nu vor mai fi peste zece ani”

 

·        Fiți pregătit sa acceptați un job, fie că este:

 

§        Cu jumătate de normă / cu normă întreagă

§        Temporar / permanent / sezonier

 

·        Dacă sunteți în situația de a alege, vorbiți direct cu patronul. Cei de la departamentul Resurse Umane sau Serviciul Personal spun, cel mai adesea, nu, patronul spune, uneori, da.

 


·        Se spune că acele persoane aflate în șomaj care frecventează un loc public: terasă, cinematograf, discotecă, teren de sport, bazin de înot  își găsesc mai ușor un loc de muncă decât cei care stau acasă! Aceasta se intâmplă în special deoarece aceste persoane intră în contact în acest fel cu  multe alte persoane, dintre care unele pot fi dispuse a ajuta.

 

·        Regula de aplicat este ca persoanele aflate în căutare de loc de muncă să își multiplice la maximum relațiile interpersonale, să reactiveze cunoștințe dincolo de cercul obișnuit de prieteni și cunoștințe,

 

·        Important: să se lase acestor persoane la care s-a apelat telefonul, adresa de e-mail, adresa poștala,

 

·        Trebuie recunoscut cu acest prilej că - în special în perioade economice dificile – o bună parte a posturilor vacante se ocupă pe căi neoficiale. Acestea se ocupă uneori chiar înainte de a fi anunțate in mass-media, si/sau la foarte scurt timp după declararea lor la agențiile de ocupare,  prin informarea imediata a celor interesați de către prietenii și cunoștințele angajate in respectivele firme sau prin contactarea directă a angajatorilor de către cei care caută un loc de muncă,

 

·        Consultați zilnic, dis-de-dimineață, ziarele care publică anunțuri cu oferte de locuri de muncă,

 

·        Urmăriți alte anunțuri cu oferte de locuri de muncă, afișate la intrarea anumitor firme și instituții, în vitrine etc. 

 

·        Dați un anunț, cu text bine întocmit, într-o publicație serioasă și cu bună audiență,

 

·        Participați la târgurile de locuri de muncă

 

·        Cereți o audiență la o firma și  solicitați direct o slujbă

 

·        Trimiteți o solicitare scrisă pentru un post la o firmă sau instituție, împreună cu o scrisoare de prezentare și un Curriculum Vitae

 

·        Dați telefon  la o firmă sau instituție care ar putea să dețină informații despre un loc de muncă sau că ar angaja personal 

 

·        Inscrieți-vă pe un site specializat în medierea locurilor de muncă

 

 

 

   

 

Poziția angajatorului față de cel care solicita un loc de muncă

 

 

·        El este cel care oferă locul de muncă și deci decizia angajării îi aparține,

·        El are nevoie de cu o anumită calificare, educație, deprinderi sau abilități de muncă,

·        El va alege persoana care-l va convinge că va avea de câștigat dacă o angajează ( rareori patronii fac angajări “caritabile” ),

·        El se va decide ghidându-se după părerile și experiența sa cu privire la oameni,

·        Părerea sa se formează în câteva minute ale primei întrevederi, adesea după semne foarte particulare, promptitudinea reacțiilor, gesturi , simțul umorului sau seriozitatea

·        Desigur, va fi influențat in decizie și de repere mai obiective, cum sunt: atitudinea persoanei, modul de prezentare, motivația internă pentru muncă, buna abilitate de comunicare

·        De reținut ca prioritățile sale sunt mai importante decât ale viitorului angajat

·        El va angaja persoana care îl va convinge că îi va spori beneficiile, va contribui la păstrarea și dezvoltarea bunurilor aflate în proprietatea sa, îi va fi loial, va asculta instrucțiunile sale, este motivat pentru muncă. De reținut ca scopul patronului nu este crearea locurilor de muncă.

 

·        Dacă s-a decis asupra unei persoane, probabil are in minte și salariul pe care este dispus să îl ofere; dacă solicitantul are pretenții mai mari, cel mai probabil va renunța la el și va căuta altă persoană

 

·        Cunoașteți-vă punctele tari si punctele slabe. Faceți o listă cu câte cinci din fiecare categorie.

 

·        Faceți un exercițiu ce constă în punerea în relație maximal pozitivă o listă de cerințe ale angajatorului cu calitățile pe care le aveți

 

Cum se caută un loc de muncă?

·        Precizați-vă intenția cu privire la muncă (ce profesie doriți să exercitați, ce loc de muncă doriți, ce știți deja, ce puteți învăța rapid),

·        Inscrieți-vă la o agenție sau oficiu de plasare a forței de muncă,

·        Semnalați intenția Dvs. familiei, prietenilor, foștilor colegi de școală și profesorilor, rudelor, vecinilor și cunoștințelor și rugați-i să vă ajute dacă obțin o informație utilă sau să vă recomande celor care angajează.

 

 

(Sursa: Mihai Jigău – Consilierea carierei –Editura Sigma, Bucuresti,2001, ISBN 973-8068-81-9)